Tavaly 954 milliárd forintot költött el a boltokban a magyar lakosság az év utolsó hónapjában. Az Országos Kiskereskedelmi Szövetség (OKSZ) előrejelzése szerint idén ennél is többet fogunk! Erre az időszakra az is összeszedi utolsó forintjait, akinek csak kevés van. Sokan a költekezéssel szeretnék kompenzálni a karácsonyi depressziót - egy új akció erre hívja fel a figyelmet.

 

Nem biztos, hogy értékes kütyüre vágyik mindenki

Egy új akció keretében most arra kívánják felhívni a figyelmet, hogy néha egy beszélgetés sokkal értékesebb lehet, mint például egy új televízió. Kutatások szerint naponta hét percet beszélget egy magyar szülő a gyermekével. A felnőttek talán még ennyi időt sem kommunikálnak egymással. A praktikus dolgokon kívül szinte semmi másról nem esik szó a családokban. Másoknak viszont egyáltalán nincs kivel megosztaniuk problémáikat. Az ünnepek alatt nekik van a legnagyobb szükségük a figyelemre. Az új akció erre szeretne most rávilágítani.

Túlidealizálják a karácsonyt

A karácsonyi időszak csak nagyon ritkán hasonlít a filmekben és a reklámokban idealizált képhez. A médiából úgy tűnhet, hogy az ünnep mindig boldog, társas esemény. Sok ember ilyenkor szinte elvárásnak érzi, hogy neki is boldognak kell lennie, miközben komoly problémákkal küzd. A nagy ellentét sokakban feszültséget okozhat, még az átlagnál is nagyobb lehet a stressz - állítják a Köszi, jól vagyok! akció szervezői. Idén a Mikulásgyárban és a Városház parkban, az adventi vásárban beszélgetni is lehet. A Köszi, jól vagyok! program keretében mentálhigiénés foglalkozásokon is részt vehetnek a rászorulók. „Itt lehetőséget szeretnénk biztosítani ahhoz, hogy egy-egy találkozó alkalmával bárki lelki segítséget tudjon kérni. A 15 perces, ingyenes beszélgetések hozzásegíthetik az ide érkezőket ahhoz, hogy elinduljanak abba az irányba, amely az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által is megfogalmazott ‚jól-lét’-et’ jelenti” – mondta Kardos Andrea, mentálhigiénés szakember. A segítő-beszélgetésekre az info@koszijolvagyok.hu oldalon lehet jelentkezni.

 Éskovács Péter, a kampány egyik kidolgozója mindezekhez hozzátette: az akcióval arra is rá szeretnének világítani, hogy a karácsonyi stressz  csökkenthető, ha jól állunk saját dolgainkhoz. Mindezt egy amerikai orvos így fogalmazta meg: „Nyilvánvalónak tűnik, hogy az ünnepi melankólia elkerülésének legjobb módja, ha megtanuljuk értékelni, amink van, és elfogadni, hogy ez nem kevesebb, mint amennyinek lennie kéne, sőt, talán több is” – írja a healthcentral.com oldalon dr. Chris Ballas pszichiáter, a Pennsylvania Egyetem oktatója.