Európában a magyarok ihatnak elsőként újbort az idei (bor)évben! A Csabagyöngye névre hallgató bor hetekkel előzi meg a francia és az olasz vetélytársait. Egy új rendszernek köszönhetően, a borivóknak sokkal kevesebb bosszúságuk lesz, ha például az újbor üvegeit vissza szeretnék váltani.

Szerdán, a Budai Borfesztiválon kóstolhatják meg a borivók az év első boraitt. Sokáig az olaszok és franciák kiváltsága volt, hogy elsőként világgá kürtölhették, hogy milyen is az újboruk. Ezek közül a legismertebb Beaujolais. (Ejtsd: bozsolé) Beaujolais Franciaország egyik borvidéke, Párizstól 250 kilométerre. Az innen származó új (nouveau) bor lett világhíres Beaujolais Nouveau néven. Itt komoly reklámhadjárat előzi meg a piacra kerülést. Sőt, az „ismeretterjesztésbe” még a jogszabályalkotók is beszálltak.  A franciáknál törvény írja elő, hogy az adott év mely napján éjféltől lehet ezt a fajta bort árusítani.

Az elmúlt néhány évben megváltozott a nemzetközi borpiaci helyzet.  Az egyik magyar borászat is felfedezte, hogy komoly reklámértéke lehet annak, ha újbort dob piacra, olyan reklámkörítéssel, ahogy azt a franciák csinálják évtizedek óta.

Az első cikket 2006-ból olvashatjuk a magyar újborról. Ekkor a borfesztiválról biciklis futárok vitték Európa első újborát Parlamentbe. A palackokat nyílt levélbe csomagolták, melyben az Unió bortörvény javaslatának káros hatásaira hívták fel a figyelmet.

2009.-ben a magyar sajtóban már úgy jelent meg a néhány éve még ismeretlen Csabagyöngye, mint egy igazi hungaricum, amely nem csak gyorsaságában, de minőségében is felveszi a versenyt a francia borokkal. Idén pedig a környezetvédő borivókat is megpróbálják azzal a borfesztiválra csábítani, hogy ingyen kapnak kóstolót akkor, ha  hoznak magukkal néhány üres borospalackot.

Mindez a Varga Pincészet részéről nem csak reklámfogás. Néhány hónapja bejelentették, hogy olyasmire vállalkoznak, amire egyetlen másik európai borászat sem. Minden olyan üveget visszaváltanak, amit az ő boraikkal töltöttek meg korábban. Első hallásra nem tűnik nagy dolognak mindez. De, ha azt nézzük, hogy ma gyakorta kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy elküldenek minket melegebb éghajlatra az áruházi eladók, ha vissza akarjuk váltani az üvegeinket, máris fontosabb lehet ez a kérdés sokak számára. Az évente 12 millió palack bort forgalmazó cég mostantól saját visszaváltó rendszert működtet, amellyel ismereteik szerint, egyetlen borászati cég sem rendelkezik.

Hogy bizonyítsuk, nem kis dologról van szó, azt a számadatok is mutatják: ha a pincészet palackjait egymás mellé, szorosan sorba állítanánk,  Aradig el tudnánk barikádozni az utat üvegekkel. Ha az új rendszer nem lenne, akkor ezek a palackok, akár  a szemétbe is kerülhetnének. A vevőnek pedig 130-150 Ft-al többet is ki kellene fizetnie, hiszen az üvegek árát be kellene minden bor árába építeni. A visszaválthatóságnak köszönhetően azonban ennyit spórolhat minden borivó. Ha valaki például hat-hét üveggel is megiszik, akkor a rendszernek köszönhetően, már  egy +palack bor árát is megspórolhatja! 

A környezetbarát rendszernek köszönhetően sok bosszúságtól kímélhetjük meg magunkat! Sok boltban még akkor sem veszik vissza az üvegeket, ha bizonyítani tudjuk, hogy néhány napja ott vettük kedvenc borunkat.  Ezekről a bosszúságokról szól a HVG.hu-korábbi cikke is,  amely rávilágít arra is, hogy  Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság is foglalkozik az üvegek problémájával, de ma még nincs megnyugtató, egységes válasz arra, hogyan lehetne a vásárlókat megkímélni a bosszúságoktól, ha üres üvegeiket szeretnék visszavinni a boltba.